Dlaczego i kiedy warto jeść pestki słonecznika?

Zdrowe produkty powinny być obecnie podstawą codziennej diety. Zazwyczaj wszyscy pamiętają o tym, aby włączyć do codziennego menu świeże warzywa i owoce. Tymczasem także pełne oleju nasiona mogą wzbogacić posiłki o cenne dla zdrowia składniki. Kiedy warto skorzystać z właściwości, które mają pestki słonecznika?

Jak pestki słonecznika wpływają na zdrowie?

Tak jak w przypadku wielu innych pokarmów, także pestki słonecznika mogą służyć uzupełnianiu lub zapobieganiu niedoborom istotnych składników. Zawierają one przede wszystkim witaminę E. Jest ona niezbędna dla dobrego wyglądu skóry, dlatego też zaleca się ją w przypadku, kiedy pojawiają się wszelkiego typu niekorzystne zmiany, w tym przesuszenia i zmarszczki. Dzięki temu, że pestki słonecznika zawierają również olej nie trzeba martwić się o to, że rozpuszczalna w tłuszczach witamina E nie zostanie odpowiednio przyswojona przez organizm.

Pestki słonecznika zawierają również inne cenne składniki, takie jak:

  • nienasycone kwasy tłuszczowe – przede wszystkim kwas linolenowy, który pomaga pośrednio w ochronie takich organów jak nerki i żołądek
  • witaminę A – niezbędną dla dobrej kondycji skóry oraz dla dobrego wzroku
  • witaminy z grupy B – zwłaszcza witaminę B6, której niedobór może przyczyniać się do występowania niektórych postaci trądziku oraz bólów stawów
  • żelazo – niezbędne do prawidłowej kondycji skóry, włosów i paznokci. Brak odpowiedniej ilości żelaza w organizmie skutkuje anemią, która z kolei objawia się ogólnym osłabieniem
  • cynk – pierwiastek, którego niedobór zazwyczaj objawia się osłabieniem paznokci, a często także białymi plamkami na płytce paznokciowej

Warto więc wprowadzić garść pestek słonecznika jako dodatek do codziennego menu. Wiele osób woli jeść niełuskane pestki, zwłaszcza podczas rzucania palenia papierosów. W ten sposób można połączyć pozyskiwanie zdrowych składników dla organizmu razem z odzwyczajaniem się od zgubnych nawyków.

W jaki sposób jeść pestki słonecznika

Najlepsze są oczywiście świeże ziarna, które trzeba łuskać. Jednak takie spożywanie pestek słonecznika możliwe jest jedynie w sezonie. Dlatego też wiele osób woli zdecydować się na suszone i już wyłuskane ziarna. Istnieje jednak jeszcze inna możliwość pozyskiwania wartościowych substancji z pestek słonecznika. Wystarczy jedynie zakupić lub samodzielnie wyhodować kiełki. Kiełki słonecznika można uzyskać siejąc pestki na standardowe podłoże lub na gazę lub ligninę. Można zauważyć, że tak uzyskane kiełki różnią się wyglądem, a także nieco właściwościami. Jeśli ktoś nie ma cierpliwości zazwyczaj nie czeka na pełne wykiełkowanie. Takie podkiełkowane pestki również są bardzo zdrowe, a według wielu osób, także smaczniejsze.